Historia

Oululaiset kaupungin palveluksessa olevat viranhaltijat olivat keskuudessaan pohtineet jo usean vuoden ajan oman ammattiosaston perustamista.  KTV:n ammattiosastoja oli jo Oulussa ja lähinnä ammattiosasto 24:een kuuluvia viranhaltijoita kiinnosti oman ammattiosaston perustaminen, koska 24:n ammattiosasto oli lähinnä tuntipalkkaisten asioita ajava osasto.

14.4.1965 pidettiin perustuva kokous. Päätettiin perustaa Oulun kaupungin viran- ja toimenhaltijat ry-niminen osasto.  Osaston tarkoituksena oli koota Oulun kaupungin palveluksessa työskentelevät viranhaltijat ja kuukausipalkalla työskentelevät sopimuspalkkaiset.  Yhdistysrekisteri ei kuitenkaan silloin hyväksynyt ko. nimeä vaan nimeksi liitto esitti Oulun kaupungin viranhaltijat  ry:tä mikä sitten hyväksyttiinkin.  Liittokokous hyväksyi osaston perustamisen 7.5.1965.

Oulun kunta-alan yhteisjärjestön (silloinen Kunnan työntekijäin keskusjärjestö) jäseneksi  osasto hyväksyttiin 1.7.66.
Vuoden 1979 alusta yhdistykselle valittiin jäsenasioita hoitamaan osa-aikainen toimihenkilö.  Toimisto sijaitsi KTV:n pääluottamusmiesten toimiston tiloissa Kirkkokadulla.  Vuoden 1988 alusta alkaen toimistonhoitajan työaika jatkettiin täyteen työaikaan. Toimisto sijaitsi  1.2.1983  alkaen SAK:n Aluepalvelukeskuksen tiloissa, Mäkelininkatu 31, V krs, jossa toimintamme jatkuu edelleen.
Yhdistys osti 2005 kesällä omat tilat, 3 huonetta, ed.mainitusta osoitteesta, jossa toimii yhdistyksen toimisto.

7.5.1982 liittotoimikunta suositteli KTV:n yhdistysten nimien täydentämisestä siten, että KTV-kirjaimet sijoitetaan yhdistyksen varsinaisen nimen ja ry:n väliin.  Yhdistyksen toimikunta hyväksyi kokouksessaan 3.6.1982 esityksen ja virallinen nimi oli sen jälkeen Oulun kaupungin viranhaltijat KTV ry.
KTV:n nimi  muuttui KTV:n ja VAL, Merivartioliitto, Tulliliitto, Vankilavirkalijoiden liiton yhdistyttyä JHL-nimiseksi liitoksi.  Yhdistyksen nimeksi tuli Oulun kaupungin viranhaltijat JHL ry.

Yhdistykseemme voi liittyä Oulun kaupungin, Koulutuskuntayhtymä OSAO:n, Oulun Palvelusäätiön, Oulun seudun Mäntykoti ry, Montra Oulu Oy, yksityisten päiväkotien,hoivalaitosten sekä esim. asukastupien työntekijät sekä alalle opiskelevat.

Patentti- ja rekisterihallituksen päätöksellä 12.9.2011 yhdistyksemme nimi on muutettu:
OULUN KAUPUNGIN TOIMEN- JA VIRANHALTIJAT JHL RY:ksi.