Tule mukaan nuoriso- ja opiskelijatoimintaan

JHL:n nuorten ja opiskelijoiden toiminta on tarkoitettu kaikille liiton alle 30-vuotiaille jäsenille. Tapahtumia ja toimintaa löytyy paikallisesti aluetoimistojen, niiden nuorisojaostojen kuin yhdistystenkin järjestämänä.

Valtakunnallisesti JHL:n nuorille ja opiskelijoille on vuosittain useampia laadukkaita ja riehakkaitakin tapahtumia, joista löydät tarkempaa tietoa tapahtumakalenterista ja vaikka Facebookista.

Nuorisotoiminta

JHL:n nuorissa on voimaa!

JHL:n nuorten valtakunnallinen toiminta on tarkoitettu kaikille liiton alle 30-vuotiaille jäsenille. Valtakunnallisia tapahtumia on vuodessa kahdesta neljään.

JHL:ssa nuorten ääni kuuluu ja sitä kuunnellaan. Nuorilla jäsenillämme on mahdollisuus osallistua liiton toimintaan ja yhteiset tapahtumat ovat erinomainen paikka päästä vaikuttamaan liitossa käytäviin keskusteluihin ja tapaamaan muita samoilla aloilla työskenteleviä, sekä tietenkin oppimaan lisää ay-liikkeestä. Tapahtumia ja toimintaa löytyy paikallisesti niin aluetoimistojen ja niiden nuorisojaostojen kuin yhdistystenkin järjestämänä.

Tutustu oman alueesi nuorisotoimintaan aluetoimistojen sivuilta.

JHL:n nuoret näkyy myös somessa. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa, silloin tiedät aina ensimmäisenä, mitä nuorisotoiminnassa tapahtuu.

Tervetuloa mukaan vaikuttavaan porukkaan!

JHL nuoret ja opiskelijat löytyvät myös Facebookista - tykkää, seuraa, osallistu!

Tule mukaan nuorisotoimintaan!

Nuorten tapahtumat

JHL:n nuorten valtakunnalliset tapahtumat on tarkoitettu pääasiassa liiton 30 –vuotiaille ja nuoremmille jäsenille. Opiskelijatoimintaan ja –tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki liiton opiskelijajäsenet iästä riippumatta.

JHL:n nuorten valtakunnalliset tapahtumat on tarkoitettu pääasiassa liiton alle 30 –vuotiaille jäsenille. Opiskelijatoimintaan ja –tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki liiton opiskelijajäsenet iästä riippumatta.

Osallistuminen kaikkiin tapahtumiin on maksutonta ja tarkemmat ohjeet matkalipuista ja muista käytännön asioista lähetetään aina tapahtumakohtaisesti osallistujille. Lisäksi alueelliset nuorisojaostot järjestävät tapahtumia ja toimintaa alueen nuorille ja opiskelijoille. Lisää alueiden toiminnasta voit lukea aluetoimistojen omilta sivuilta.

Seuraathan meitä myös sosiaalisen median kanavissa, niin näet aina ensimmäisten joukossa tulevien ja menneiden tapahtumien tiedot ja fiilikset! Kaikista tapahtumista ja tilaisuuksista saa ajankohtaista tietoa JHL:n nuorten  Facebookista ja Instagramista!

Tapahtumia ja lisätietoja päivitetään säännöllisesti, joten pysy kanavilla!

Opiskelijatoiminta

JHL on aktiivinen ja vaikuttava ammattiliitto myös opiskelijajäsenille.

JHL:n jäsenistä löytyy mm. lähihoitajia, sosionomeja, yhteisöpedagogeja, sekä nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajia. Joukossamme on opiskelijajäseniä sekä toisella että korkeakouluasteella.

JHL:n opiskelijajäsen on liitossa hyvässä asemassa, sillä opiskelijajäsenillä on lähes kaikki samat oikeudet, kuin varsinaisilla maksavillakin jäsenillä. Opiskelijajäsenet voivat esimerkiksi asettua ehdolle ja äänestää liiton vaaleissa sekä osallistua liiton tarjoamille kursseille ja koulutuksiin. JHL:ssa opiskelijoiden ääni kuuluu ja sitä kuullaan!

Liitto järjestää opiskelijajäsenille erityistä toimintaa ympäri vuoden. JHL on ollut mukana mm. korkea-asteen opiskelijoiden GOOM –risteilyllä jo usean vuoden ajan ja tarjonnut jäsenille mahdollisuuden osallistua vuoden hauskimmalle reissulle. Lisäksi JHL on mukana Ammattiin Opiskelevat SAKKI ry:n toiminnassa, joka näkyy yhteistyönä mm. oppilaitosvierailujen ja SAKKI –risteilyn kautta. Tulevia tapahtumia kannattaa laittaa jo kalenteriin, jottet missaa mitään! Valtakunnalliset nuorten ja opiskelijoiden tapahtumat löydät täältä.

Opiskelijajäseniä liitossa edustaa opiskelijoiden oma yhdistys, Julkisten ja hyvinvointialojen opiskelijat ry 850. Opiskelijayhdistyksen toimintaa pyörittää kahden vuoden välein valittava hallitus, joka laittaa yhdistyksen noin 8 000 jäsenen etujen ajajana opiskelijoiden rullia rullaamaan. Kokoonpano kampanjoi, karkeloi ja kokoustaa sopivassa suhteessa!

JHL opiskelijat ottaa kantaa, oli puhe sitten koulunpenkin kovuudesta ja sieltä töihin hyppäämisestä, työelämän pelisäännöistä, tai ylipäänsä opiskelijoiden ja nuorten asemasta muuttuvassa globaalissa Suomessa.

JHL on nuorten ja opiskelijoiden paras ammattiliitto

JHL on paras ammattiliitto nuorelle! JHL:n nuorisotoiminta on tarkoitettu alle 30-vuotiaille jäsenille. Liitto järjestää nuoriso- ja opiskelijatoimintaa sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.

JHL:n jäsenenä pääset mukaan yhdistystoimintaan!

Kun liityt JHL:n jäseneksi, liityt samalla yhdistykseen. Yhdistys on oma kotipaikkasi, jossa sinua tuetaan ja autetaan kaikissa kysymyksissä.

Yhdistys määräytyy työpaikan tai opiskelemasi alan mukaan. JHL:n yhdistykset edistävät jäsentensä edunvalvontaa ja ammatillista yhteistoimintaa työpaikalla. Ne eivät kuitenkaan unohda jäsenille tarjottua koulutusta ja virkistystoimintaa, joka on vieläpä sinua  lähellä. Ammattiliitolla on omat jäsenedut, mutta paikallisesti jäsenetuja tarjoa oma yhdistyksesi.

Voit tarkistaa yhdistyksesi omaJHL:stä.

Miksi ammattiliitto JHL?

• ammattiliiton jäsenyys on päätoimiselle opiskelijalle maksutonta
  • saat täydet jäsenedut
  • oma yhdistys antaa mahdollisuuden vaikuttaa
  • saat apua ja tukea tarvittaessa
  • pääset osaksi mahtavaa jengiä!

Voit liittyä opiskelijajäseneksi, jos päätoiminen opiskelusi tähtää työllistymiseen alla mainituille aloille:

• valtio, kunta, kuntayhtymä tai seurakunta
  • edellämainittujen omistuksessa oleva liikelaitos tai yhtiö
  • järjestö tai yleishyödyllinen yhteisö
  • julkiselle sektorille palveluja tuottava yritys, yhteisö tai vastaava toimiala

JHL:n tulkinnan mukaan päätoiminen opiskelija:

• saa Työllisyysrahaston täysimääräistä aikuiskoulutustukea
  • on pääsääntöisesti päivät oppilaitoksessa
  • on oikeutettu nostamaan opintotukea
  • on tutkintoon johtava koulutus
  • ei ole oppisopimus- tai monimuoto-opiskelija
  • ei ole päivätyössä.

Liitythän varsinaiseksi jäseneksi, jos olet oppisopimusopiskelija.

Töissä opintojen ohessa?

Työttömyyskassaan voi liittyä jo opiskeluaikana!

Jos olet töissä opintojen ohessa, sinun kannattaa liittyä myös työttömyyskassaan. Vain työttömyyskassan jäsenenä kerrytät työssäoloehtoa, jonka täytyttyä olet oikeutettu hakemaan työttömyyskassan maksamia etuuksia.

Työttömyyskassaan liittyminen edellyttää työsuhdetta. Liittyminen kannattaakin tehdä

• samalla kun liityt liiton jäseneksi
  • kun työpaikka on jo tiedossa
  • tai viimeistään työsuhteen alkaessa.

Liittymislomakkeella voit hakea työttömyyskassan jäsenyyttä etukäteen, vaikka sinulla ei vielä olisi työsuhdetta. Huomiothan, että jäsenyytesi työttömyyskassassa astuu voimaan aikaisintaan työsuhteesi alusta.

Valmistumisen jälkeen opiskelijajäsenyytesi muuttuu automaattisesti varsinaiseksi jäsenyydeksi.

Päätoimisena opiskelijajäsenenä liiton jäsenyys on sinulle maksuton. Liittyessäsi työttömyyskassaan maksat vain työttömyyskassan jäsenmaksua, joka on 0,30% ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta.

Huom! Voit kuulua vain yhteen työttömyyskassaan, vaikka kuuluisitkin useampaan liittoon.

Lue lisää työssäoloehdon kerryttämisestä JHL:n työttömyyskassan sivuilta.

Valmistumisen jälkeen opiskelijajäsenyys päättyy ja muuttuu automaattisesti liiton varsinaiseksi jäsenyydeksi. Se edellyttää jäsenmaksun maksamista tai jäsenmaksuvapautuksen ilmoittamista. Ilmoita asiasta omaJHL:n kautta tai ota yhteyttä omaan aluetoimistoosi tai jäsenpalveluihin.