JHL:n edustajisto

Päätöksenteko ja organisaatio

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:ssä ylin päätösvalta on jäsenistä valitulla edustajistolla. Liiton hallitus toteuttaa edustajiston päättämiä suuria linjoja liiton toiminnassa.

JHL:n organisaatio rakentuu jäsenyhdistyksistä, edustajistosta, hallituksesta sekä keskus- ja aluetoimistoista. Yhteisöjäsenliitot ovat neuvottelukumppaneita, ja työttömyyskassa ja JHL-opisto ovat tärkeä osa palveluja tuottavaa liittorakennetta.

Ylintä päätösvaltaa JHL:ssä käyttää suorilla vaaleilla valittu 120-jäseninen edustajisto. Yhteisöjäsenliitoilla on edustajiston kokouksissa omat edustajansa.

JHL:n hallituksessa on 25 jäsentä. Sen muodostavat liiton puheenjohtaja, toimialajohtaja, 18 kunta-alan ja neljä yksityisten alojen edustajaa sekä yksi valtion edustaja.

Keskustoimisto sijaitsee Helsingissä ja kymmenen aluetoimiston toimipisteet kahdellatoista paikkakunnalla.

Yhdistykset muodostavat JHL:n rungon. Jokainen JHL:läinen kuuluu johonkin liiton noin 550:stä yhdistyksestä.

Yhteisöjäsenliitot ovat yhdistäneet liittojensa edunvalvonnan JHL:n kanssa. Nykyiset yhteisöjäsenet ovat valtion ammattiliittoja, jolloin muun muassa neuvottelutoiminta käydään JHL:n kautta.

Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassa palvelee JHL:n jäseniä työttömyysturvaan liittyvissä asioissa. Kassalla on oma hallitus ja edustajisto.

JHL:n omistama JHL-opisto toimii liiton tiloissa Helsingissä Sörnäisten rantatiellä. Opisto kouluttaa JHL:läisiä ja yhteisöjäsenliittojen jäseniä aktiivisiksi työyhteisöissä toimijoiksi ja työpaikalla tapahtuvan edunvalvonnan, yhteistoiminnan ja työsuojelun osaajiksi.

Liittojohto

JHL:n johto: puheenjohtaja Håkan Ekström ja toimialajohtaja Mari Keturi

JHL:n hallitus

Noin kerran kuukaudessa kokoontuvassa JHL:n hallituksessa on 25 jäsentä (Håkan Ekström liiton puheenjohtaja ja 1. toimialajohtaja  ja 23 jäsentä).